دکتر باتری، فروش باتری ماشین در محل، پرداخت در محل.

چگونه  باتری ماشین را تست کنیم؟

بازدید: 4,093 بازدید
تست باتری ماشین

چگونه باتری ماشین را آزمایش کنیم؟ روش های مختلف تست باتری ماشین همراه با عکس

در این مقاله، ما اطلاعات دقیقی ارائه می دهیم در مورد اینکه چرا آزمایش باتری خودرو ضروری است و چگونه باید آن را انجام دهید.

پس از تست کامل باتری ماشین اگر فهمیدید که عمر باتریتان به پایان رسیده است بهتر است یک باتری جدید بخرید برای اینکه بدانید باتری جدیدی که می خرید باید چه ویژگیهایی داشته باشد مقاله “۵ اصل خرید باتری ماشین” را بخوانید .

1. چرا آزمایش باتری اتومبیل اهمیت دارد؟

باتری خودرو جزء بسیار مهمی از ماشین شما است. یکی از وظایف اصلی باتری این است که  هنگام روشن شدن موتور ماشین، جریان برق را فراهم کند. علاوه بر این، زمانی که موتور ماشین خاموش است،  باتری ماشین  می تواند جریان برق را برای دستگاه های مختلف ماشین شما فراهم کند.

به عنوان مثال، نور داخل خودرو شما، دزدگیر خودرو و دیگر وسایل. هنگامی که ماشین شما پارک شده است، باتری ماشین  مانند  سیستم هشدار دهنده عمل می کند.

زمانی که شما  رانندگی می کنید و در صورتی که دینام قادر به گرفتن بار الکتریکی نباشد، این باتری ماشین است که تضمین می کند همه چیز به درستی کار کند. البته تمام این موارد بستگی به سطح نرمال شارژ باتری خودرو دارد.

شما باید  به طور مرتب میزان شارژ باتری خودرو را بررسی کرده و در صورت لزوم آنرا به موقع شارژ کرده یا  باتری خودرو را تعویض کنید.

2. سطح نرمال  شارژ باتری اتومبیل چقدر است؟

یکی از پارامترهای اصلی و نشانگر وضعیت باتری ماشین شما، ولتاژ است. اگر شما  از میزان ولتاژ باتری ماشین خود آگاهی دارید، می توانید به آسانی میزان شارژ باتری خودرو و وضعیت آن را بررسی کنید.

میزان ولتاژ کمک می کند تا سطح طبیعی شارژ باتری خودرو را  مشاهده کنید. به همین دلیل  صاحب خودرو باید در مورد میزان  استاندارد ولتاژ باتری خودرو اطلاعاتی داشته باشد.

میزان  استاندارد ولتاژ  برای یک  باتری شارژ شده  12.6 تا 12.8 ولت است. اگر این میزان  پایین تر باشد ، به این معنی است که شارژ  باتری اتومبیل شما تخلیه شده است.

جدول زیر نشانگر درصد بار شارژ باتری خودرو و  میزان  ولتاژ باتری ماشین  است. توجه  کنید که میزان  ولتاژ ارائه شده به وضعیت زمانی اشاره شده است که هیچ گونه  باری  بر روی باتری خودرو وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر، میزان  ولتاژ  درهنگام خاموش بودن خودرو، ارائه شده است.

بسیاری از تولید کنندگان خودرو،  استفاده از  باتری که میزان ولتاژ آن کمتر از 12 ولت است را، توصیه نمی کنند، زیرا این امر می تواند منجر به کاهش طول عمر باتری خودرو  شود. بهتر است باتری ماشین خود را به موقع بررسی کنید  تا از تخلیه کامل آن جلوگیری شود.

خواندن   چگونه باتری بدون شارژر ، شارژ شود؟

هنگامی که میزان ولتاژ باتری خودرو به 10.8 ولت برسد ، باتری خودرو به طور کامل تخلیه شده است. اگر  باتری ماشین شما چندین بار تخلیه شود، به درستی کار نخواهد کرد و باید باتری را تعویض کنید.

3. آزمایش  باتری خودرو  با استفاده از مولتی متر یا ولت متر هنگامی که موتور خاموش است

روش های مختلفی برای اندازه گیری میزان ولتاژ باتری خودرو  وجود دارد. ساده ترین راه این است که شما  از مولتی متر یا ولت متر استفاده کنید. مولتی متر ابزار ویژه ای است که برای اندازه گیری ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مولتی متر ندارید، می توانید آن را از یکی از دوستانتان قرض بگیرید یا  از فروشگاه خریداری کنید. با این حال، بهتر است یک مولتی متر دیجیتال خریداری کنید، زیرا کار کردن با آن  راحت تر است.

استفاده از یک مولتی متر بسیار آسان است. شما باید سیم نازک  قرمز (مثبت) مولتی متر را به پایانه مثبت باتری و سیم  نازک سیاه (منفی)  را به پایانه  منفی  باتری وصل کنید.

هنگام آزمایش  باتری خودرو در هنگام خاموش بودن  موتور خودرو، توصیه می کنیم  یک قاعده ساده را دنبال کنید: بهتر است پس از خاموش شدن موتور، باتری خودرو را آزمایش نکنید. بهتر است چند ساعت منتظر بمانید  و سپس این  کار را انجام دهید. نکته مهم  این است که بعد از اینکه موتور را خاموش کردید، سرعت ولتاژ بالا  می رود، در نتيجه آزمایش باتری به درستی انجام نمی شود.

پس از اتصال بخش های مورد نظر مولتی متر به پایانه ها، شما باید چند ثانیه صبر کنید و سپس نتیجه ارقام ارائه شده را مشاهده کنید. این ارقام را با  جدول بالا مقایسه کنید.

میزان استاندارد ولتاژ  باتری خودرو در هنگام خاموش بودن موتور  12.6 تا 12.8 ولت است.

اگر میزان  ولتاژ پایین تر از 11.8 تا 12.0 V باشد، بدین معنی است که شارژ  باتری ماشین شما تخلیه شده است، در نتیجه، ممکن است موتور ماشین روشن نشود.

سطح شارژ باتری خودرو، نشانگر مدت زمان حفظ شارژ در باتری است. اگر باتری ماشین شما به طور کامل شارژ شود، میزان ولتاژ حتی هنگام عدم استفاده طولانی مدت از ماشین،کاهش نخواهد یافت.

اما در حالت مخالف  و زمانی که  شارژ  باتری ماشین شما تخلیه شده باشد، میزان  ولتاژ بسیار سریع سقوط خواهد کرد. به این معنی که شارژ  باتری حفظ نخواهد شد.

خواندن  وقتی ماشین خواب می‌ماند: داستان‌هایی از باتری‌های خسته

4. آزمایش باتری با استفاده از تستر بار باتری

روش آزمایش  باتری ماشین که در بالا توضیح داده شده، یک روش بسیار آسان است. با این حال، نتایج شما کاملا تقریبی است. آن ها ممکن است دقیق نباشند و بهترین روش برای تست میزان شارژ باتری خودرو  و بررسی عملکرد آن،  استفاده از یک تستر بار باتری است. در این مورد، شما  ارقام دقیقی دریافت خواهید کرد.

 با این حال، این روش به این معنی است که شما باید باتری خودرو خود را هنگامی که تحت بار  قرار گرفته است، آزمایش کنید.

چرا این روش، بهترین روش است؟

میزان ولتاژ می تواند 3 پارامتر داشته باشد: ولتاژ باتری شارژ شده ، ولتاژ باتری  در حال کار و ولتاژ باتری در حال بارگیری.

ولتاژ باتری رتبه ای است که شما می توانید در مشخصات باتری ماشین آن را مشاهده کنید. این مقدار به 12 V می رسد. در واقع، تفاوت زیادی بین این رقم و شکل ولتاژ  باتری در حال کار وجود دارد.

ولتاژ باتری در حال کار همان ولتاژی است که ما در این مقاله ذکر کردیم. شما قبلا  متوجه شدید که ولتاژ باتری معمولی یک وسیله نقلیه مجهز، 12.6 تا 12.8 ولت است. در واقع، شکل مربوط به ولتاژ  در حال کار باتری اتومبیل شما ممکن است از12.4 به حدود12.8 ولت باشد.

همانطور که در  شکل می بینید،  ولتاژ باتری در حال بارگیری هم با زمان های دیگر متفاوت است.

روش تست بسیار ساده است. شما باید از یک ابزار ویژه به نام  تستر باتری  استفاده کنید. تستر بار شامل  بار قرار گرفته روی  باتری است که دو برابر ظرفیت آن است. ایده این است که تستر بار را  در هنگام روشن شدن  موتور ماشین به کار ببرید.تستر بار نه  تنها میزان شارژ باتری ماشین شما را نشان می دهد، بلکه ظرفیت  آن را هم ارائه می دهد. این  موضوع بسیار مهم است، زیرا باتری خودرو نه تنها باید شارژ شود، بلکه باید شارژ را هم هنگام خاموش شدن موتور در خود حفظ کند.

مهمترین ابزار مورد نیاز برای آزمایش باتری ماشین با توجه به این روش، یک تستر شارژ باتری است.

شما می توانید این ابزار اندازه گیری را در هر فروشگاه خودرو خریداری کنید. تستر باتری دارای مقاومت بالا با ظرفیت بالا، یک ولت متر، 2 گیره نازک و یک اتصال پین است.

شما با  تستر باتری به راحتی می توانید باتری ماشین را تحت بار  یا بدون بار، آزمایش کنید.

قبل از شروع آزمایش، شما باید باتری شارژر خود را از شارژر جدا کنید و آن را چند ساعت کنار بگذارید.

خواندن  نحوه جایگزینی باتری خودرو

اکنون، شما می توانید باتری خودرو خود را هنگامی که هیچ باری ندارد، آزمایش کنید. شما باید سیم نازک مثبت  را (سیم با یک ترمینال) به پایانه مثبت  ترمینال باتری متصل کنید.پس از آن، شما باید پین فلزی تستر را به پایانه منفی باتری وصل کنید. بر روی صفحه نمایش ولت متر،  شکل خاصی خواهید دید. با استفاده از جدول ارائه شده در این مقاله، می توانید  میزان  شارژ باتری خودرو  را ببینید.

اگر باطری ماشین شما 100٪ شارژ  شده باشد، می توانید آن را بارگیری کنید.

توجه! برای دریافت اطلاعات معتبر مربوط به وضعیت باتری، شما باید آن را تنها  زمانی که کاملا شارژ شده است، آزمایش کنید.

اگر همیشه و به طور مرتب از این روش برای آزمایش باتری خودرو  استفاده کنید، ممکن است به دلیل بار اضافه، نتایج نادرستی ارائه شود.

5. آزمایش  باتری خودرو  از طریق آزمایش بار باتری

این روش تنها زمانی استفاده می شود که باتری 100٪ شارژ شود ( ولت متر باید  12 تا 12.9 ولت را نشان دهد).

– ابتدا ببینید که پایانه ها از باتری اتومبیل قطع شده اند یا خیر – گیره مثبت  و قرمز تستر بار باتری ( برخی از  تسترها تک سیم هستند) باید به خروجی مثبت باتری خودرو متصل شود. – پس از آن، منگنز نازک منفی باید به خروجی منفی باتری خودرو شما متصل شود.

توجه داشته باشید که برخی از تستر ها دارای خروجی منفی (پایانه سیاه) نیستند و به جای این خروجی، یک پین اتصال در طرف دیگر ابزار وجود دارد. اگر یک کانکتور  در تستر باتری وجود داشته باشد ، باید به خروجی منفی باتری متصل شود.

به نکات کلیدی زیر در این روش توجه کنید – این  ابزار باید پس از گذشت مدت زمان 5  ثانیه پس از اتصال به باتری ماشین، کار کند. پس از این زمان شما ارقام را مشاهده می کنید.

هنگام اتصال خروجی منفی باتری  با  پین، جرقه ای ایجاد می شود. این حالت طبیعی بوده و همه چیز به درستی انجام شده است.

اگر باتری ماشین شما در حالت نرمال  باشد، میزان  ولتاژ از  10 تا 10.5  خواهد رسید. پس از کاهش ولتاژ و قطع دستگاه، میزان ولتاژ باید کمی افزایش یابد. اگر میزان ولتاژ تا 9 ولت یا بیشتر کاهش یابد، احتمالا باید باتری جدیدی خریداری کنید.

جدول زیر نشانگر  میزان شارژ باتری خودرو  با توجه به نتایجی است که بعد از آزمایش بار باتری، صورت گرفته است.

دسته‌بندی دانستنیهای باتری ماشین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
Call Now Button